Geef prioriteit aan nieuwe woningbouw op versteende grond!

Door Arnold Posthuma op 1 oktober 2023

De afgelopen maanden is er veel te doen geweest over de vermeende bouwplannen van woningen op het land van boer Rodenburg. In Voorschoten hebben we nu eenmaal veel meer betaalbare woningen nodig. De PvdA vindt dat je nooit mag uitsluiten dat je binnen de bebouwde kom in het groen bouwt, maar vindt wel dat je als eerste prioriteit moet geven aan het bouwen op de versteende grond. Daar zijn meer dan voldoende locaties in Voorschoten voor handen. Daarom hebben we een voorstel gedaan in de nieuwe Woonvisie. Een voorstel dat ondersteund is door GroenLinks en D66 en met algemene stemmen is aangenomen door de gemeenteraad van Voorschoten.

Op dit moment zijn er een groot aantal plannen voor woningbouw in Voorschoten. Veel van deze projecten (zoals bijvoorbeeld Starrenburg III en Arsenaal/Segaar) verlopen veel te traag. Een sterke regiefunctie van de gemeente is nodig voor het omzetten van huidige projectplannen, in concrete stenen. Op deze wijze kunnen de ambities van zowel onze gemeente als de regio worden gerealiseerd.

Als PvdA weten we dat er een spanningsvolle relatie bestaat tussen het vinden van locaties voor nieuwe woningbouw en het behoud van het groene karakter van het dorp. In de nieuwe woonvisie moeten we duidelijk maken waar de prioriteiten van Voorschoten liggen. Eerste prioriteit is dat er veel meer betaalbare woningen komen: 30% sociale huur en 35% voor de middeninkomens. Vervolgens moeten bestaande bouwplannen veel sneller worden uitgevoerd. En bij nieuwe plannen geven we prioriteit aan woningbouw op versteende grond. Voorbeelden hiervan zijn het centrum of de plek waar nu het cultureel centrum staat. Hierdoor zijn nieuwe bouwplannen die afbreuk doen aan het beeldbepalende groene karakter van het dorp niet nodig.

Met deze uitgangspunten maakt de raad niet alleen duidelijk dat bouwen op het voormalige gebied van boer Rodenburg niet aan de orde is. Het zijn algemene uitgangspunten die ook van toepassing zijn op andere, nieuwe plannen. PvdA- fractievoorzitter Arnold Posthuma: ‘De ambtelijke capaciteit van de gemeente is schaars. Daar moeten we slim mee omgaan. Voor de komende jaren zijn echter ook betaalbare woningen een absolute must. De nieuwe Woonvisie heeft alles in zich om die nieuwe woningen te realiseren. Door voorrang te geven aan betaalbare woningen op versteende grond, geven we richting aan ons woningbouw beleid. Dat is goed voor Voorschoten!’

Arnold Posthuma

Ik ben geboren (1981) en getogen in het mooie Brabant. Opgegroeid in een hecht katholiek gezin. Al jong de kwetsbaarheden van het bestaan ervaren door het leven met mijn geestelijk gehandicapte zusje. Zelf een doorsnee jongen; voetballen, schaken, school, vrienden en al snel politieke interesses. Politicologie gestudeerd in Nijmegen, en korte tijd in Polen. Als

Meer over Arnold Posthuma