Max van der Stoelpark in Voorschoten

Door Arnold Posthuma op 29 april 2024

Max van der Stoel: Parlementariër en Minister van Buitenlandse Zaken. Strijder voor de mensenrechten. Internationale duizendpoot. En geboren en getogen in Voorschoten.

In Praag is een park naar hem vernoemd. In Griekenland twee straten. Een onderzoeksinstituut in Macedonië draagt zelfs zijn naam. De universiteit van Tilburg heeft een jaarlijkse mensenrechtenprijs naar hem vernoemd. En niet voor niets draagt de aan de PvdA gelieerde buitenland stichting FMS- die opkomt voor vrijheid en democratie-, zijn naam.

In Nederland was Hengelo de eerste en vooralsnog enige gemeente met het vernoemen van een straatnaam naar Max van der Stoel. Voorschoten kon natuurlijk niet achterblijven. We zijn daarom blij dat de gemeente Voorschoten heeft besloten tot het vernoemen van een parkje naar zijn naam. Gelegen tussen de Bram Limburgstraat en Dr. Martinus van der Stoelstraat. De laatste persoon was niet een toevallige naamgenoot, maar natuurlijk de Voorschotense oud- verzetsheld en tevens de vader van Max van der Stoel.

Met het vernoemen van het parkje naar zijn naam, herdenken we zijn nalatenschap voor de internationale rechtsorde en zijn pleidooi voor open en democratische samenlevingen.

Meer over Max van der Stoel klik op link hieronder:

Arnold Posthuma

Ik ben geboren (1981) en getogen in het mooie Brabant. Opgegroeid in een hecht katholiek gezin. Al jong de kwetsbaarheden van het bestaan ervaren door het leven met mijn geestelijk gehandicapte zusje. Zelf een doorsnee jongen; voetballen, schaken, school, vrienden en al snel politieke interesses. Politicologie gestudeerd in Nijmegen, en korte tijd in Polen. Als

Meer over Arnold Posthuma