Energietransitie en weinig geld? Volgens de VVD is het in Voorschoten allemaal goed geregeld

Door Ad de Graaf op 7 juli 2023

Er zijn momenten dat de echte politieke verschillen duidelijk worden. Je denkt dat iedereen wel weet dat je met weinig geld veel minder mogelijkheden hebt om iets te doen aan de energietransitie dan als je ruimer in je jasje zit. De één koopt zonnepanelen of een warmtepomp en vindt de subsidie mooi meegenomen, de ander is afhankelijk van een corporatie en heeft al genoeg problemen om het hoofd boven water te houden door inflatie en energieprijzen. Daarom nam de PvdA het voortouw en stelde de gemeenteraad op 29 juni voor meer te doen aan de ongelijke toegang tot de energietransitie. Maar onder aanvoering van de VVD stemde de coalitie van VVD, CDA en Voorschoten Lokaal tegen. De fractievoorzitter van de VVD sprak de gedenkwaardige woorden: in onze beleving, en dat zal wel uit onze bubbel komen, hebben wij het idee dat het allemaal goed geregeld is.

In december 2022 riep de Nationale Ombudsman de overheid op om de drempel tot voorzieningen voor energietransitie te verlagen. Volgens de Nationale Ombudsman weten huurders vaak niet welke gemeentelijke voorzieningen beschikbaar zijn en hebben zij weinig zeggenschap over het energiezuiniger maken van hun woning. Voor huiseigenaren in de lagere inkomensgroepen geldt dat zij niet de financiële middelen om dure verduurzamende oplossingen te betalen of voor te financieren.

Terecht zegt de National Ombudsman dan ook dat verduurzaming een sociaal vraagstuk is geworden. “Eerder vroegen we ons af of je groen kan doen als je rood staat. Dat punt zijn we voorbij, groen doen is noodzaak. Een groeiende groep mensen kan langdurig financieel in de problemen komen als zij hun woning niet energiezuiniger kunnen maken”.

Energietransitie is noodzakelijk om energiearmoede te bestrijden. Dat vergt ook van de gemeente Voorschoten een steviger aanpak naar huishoudens die het nu al moeilijk hebben om het hoofd boven water te houden. Is dit nieuw? Natuurlijk niet. “De tekorten van minimagezinnen lopen alleen maar op’’, zo kopt de Volkskrant 1 juli.

Maar volgens VVD en partners in de coalitie is het in Voorschoten allemaal goed geregeld. De PvdA zal zich in november opnieuw hard maken voor meer mogelijkheden om iets aan energietransitie te doen voor huishoudens waar men het niet breed heeft. Het is te hopen dat de rechtse coalitie op dat moment de VVD-bubbel waar ze nu in zit, heeft verlaten.

Foto Flickr van Ivan Deboom

Ad de Graaf

Wie is Ad de Graaf? In 1951 ben ik in Den Haag geboren. Opgegroeid in het Laakkwartier ging ik rond mijn twintigste sociologie studeren in Leiden. Als spoorstudent reisde ik heen en weer. Dat was goedkoper. Na mijn afstuderen ging ik in Amsterdam werken in het vormingswerk voor werkende jongeren. Enkele jaren later vertrok ik

Meer over Ad de Graaf