Iets meer perspectief voor Cultuur door verdubbeling budget!

Door Arnold Posthuma op 30 juni 2023

Gisteren vond de behandeling van de Kadernota in de gemeenteraad van Voorschoten plaats. De PvdA heeft met steun van de progressieve partijen én Voorschoten Lokaal en CDA, een verdubbeling van het budget van de uitvoeringsagenda Cultuur voor 2024 en 2025 kunnen realiseren. De VVD stemde helaas tegen.

De cultuursector in Voorschoten is nog aan het herstellen van de grote bezuinigingsronde uit 2017 waarin 400.000 euro op Cultuur werd bezuinigd. Met de komst van de cultuur coördinator en vaststellen van de Voorschotense Cultuurvisie zet het College in op een ander, meer positieve geluid. Het zijn goede eerste stappen. Maar papier is geduldig en ook een coördinator heeft geld nodig om zaken te kunnen realiseren.

Voorschoten geeft per hoofd van de bevolking structureel minder uit aan cultuur en kunst dan vergelijkbare gemeenten. Tevens hebben veel culturele verenigingen geleden onder de maatregelen ten behoeve het bestrijden van de Corona- pandemie. Verder zien we een groot draagvlak binnen de Voorschotense gemeenschap om een Cultuur een extra stimulans te geven.

Als PvdA Voorschoten staan we voor een actief gemeentelijk cultuur beleid, waarin cultuur veel vanzelfsprekender en nog laagdrempeliger moet worden. Cultuur is niet iets van de elite, of voor de happy few. Cultuur in al zijn facetten, is samen ergens van kunnen genieten. Van een mooi toneelstuk of van een popconcert. Van een streetdance voorstelling tot een goede tentoonstelling. En hoe leuk is het, als je het ook zelf kan doen, bijvoorbeeld bij de harmonie. Met anderen dus. Voor én van alle rangen en standen. Vanuit verschillende achtergronden en voorkeuren. Tégen het ontstaan van hokjes en bubbels. Dat is wat ons betreft echt wat nodig is, in deze huidige tijd.

PvdA- fractievoorzitter Arnold Posthuma: ‘We willen met dit voorstel graag de Cultuursector in Voorschoten een steuntje in de rug geven. Van mooie, nieuwe initiatieven tot praktische hand- en spandiensten die van dit extra geld betaald kunnen worden. Op deze manier willen we ook de cultuur coördinator ondersteunen in de uitoefening van zijn taken.

Arnold Posthuma

Ik ben geboren (1981) en getogen in het mooie Brabant. Opgegroeid in een hecht katholiek gezin. Al jong de kwetsbaarheden van het bestaan ervaren door het leven met mijn geestelijk gehandicapte zusje. Zelf een doorsnee jongen; voetballen, schaken, school, vrienden en al snel politieke interesses. Politicologie gestudeerd in Nijmegen, en korte tijd in Polen. Als

Meer over Arnold Posthuma