Door Henk Overbosch op 12 juli 2013

College: Los knelpunten Velostrada op

800×600

Normal
0

21

false
false
false

NL
X-NONE
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}

PvdA Voorschoten vraagt het College om knelpunten op te lossen op de Velostrada. De Velostrada, het doorgaande fietspad tussen Leiden en Den Haag, kent een aantal knelpunten. De PvdA Voorschoten heeft de ervaren knelpunten buiten de gemeente Voorschoten doorgegeven aan Petra Smits, lid van Provinciale Staten voor de PvdA, die recent de Velostrada en de Via44 heeft “uitgeprobeerd”.  PVDA commissielid Henk Overbosch: “De Velostrada is mooi verbeterd. Ik fiets vaak en graag naar Den Haag en naar Leiden. Elke keer geniet ik van de mooie natuur, de vergezichten, de vogels en de geuren. Om het fietsen verder te stimuleren en veilig te houden moeten we de resterende knelpunten oplossen, in Voorschoten en daarbuiten. Dat is ook belangrijk voor wandelaars en joggers “.

De PvdA Voorschoten heeft het college van b&w schriftelijke vragen gesteld met het verzoek de aangegeven knelpunten nader te bestuderen en maatregelen te treffen. Enkele maatregelen zoals het beter en frequenter snoeien van groen en het wegnemen van belemmeringen van zichtlijnen moeten op korte termijn genomen worden. Voor andere maatregelen wordt het college gevraagd actief de provincie te benaderen.

Bij het tracé tussen de tunnel bij Duivenvoorde en het NS-station Voorschoten Centraal is het probleem het wandelpad. Dat is sowieso niet breed, maar omdat de begroeiing het wandelpad op veel plekken nog smaller maakt gaan wandelaars en joggers nog sneller dan anders op het fietspad lopen. Daar moet beter en frequenter worden gesnoeid. De bochten van twee keer 90 graden bij het station zijn gevaarlijk. De zichtlijnen daar moeten verbeterd worden. Nog beter zou zijn de bocht recht te trekken. Het nieuwe fiets- en voetgangerskruispunt tussen het Texaco-benzinestation en de tunnel onder het spoor is ook gevaarlijk. Daar komen uit vier richtingen fietsers en voetgangers samen op een onduidelijk kruispunt. Bij het bruggetje bij de Charlotte de Bourbonlaan en de Burgemeester Cannegieterlaan kan voor  fietsers ook een onverwacht gevaarlijke situatie ontstaan. Het is daar onoverzichtelijk.  Dat moet verbeterd worden. Vanaf zwembad Het Wedde langs de volkstuintjes ontstaan conflicterende situaties omdat het pad vooral op drukke dagen te smal is voor fietsers, wandelaars, joggers, skaters en rolschaatsers.  Verbreding zou het beste zijn. Het laatste knelpunt was het bruggetje naar het Park Noord-Hofland. De te smalle brug is inmiddels verwijderd en vervangen door een normaal doorlopend breed fietspad. Wij zijn daar erg tevreden over.

De PvdA Voorschoten hoopt dat het college snel zal willen reageren, want het mooie weer maakt het fietspad en gedeeltelijk ook voetpad alleen maar drukker en potentieel gevaarlijker.

Henk Overbosch

Henk Overbosch

Ik ben geboren in Zwolle in 1948. De politiek heeft altijd mijn hart gehad. Van student politicologie tot gemeentesecretaris van Voorschoten en Houten. Als inwoner geeft mij dat nu bagage en gedrevenheid om mij actief politiek te blijven inzetten voor ons mooie dorp. Ik ben meer dan 45 jaar lid van de PvdA, actief voorstander

Meer over Henk Overbosch