Door op 13 maart 2014

mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-language:EN-US;}

De afgelopen tijd heeft de PvdA een aantal concrete plannen gelanceerd, onder andere om werkgelegenheid te creëren. De PvdA Voorschoten werkt graag mee aan deze inhoudelijk stevige plannen: u vindt ze dan ook terug op onze website en u ziet mijn handtekening er namens de PvdA Voorschoten onder staan. Sommige mensen vragen mij waarom wij als lokale partij meedoen aan plannen waar soms meer dan honderd andere gemeentes aan meedoen: geven wij onze onafhankelijkheid zo niet op?

Het antwoord daarop is: absoluut niet!

De PvdA Voorschoten is volstrekt onafhankelijk. De enige mensen die beslissen over ons verkiezingsprogramma en over onze politieke keuzes zijn Voorschotenaren. Maar de wereld houdt niet op bij onze gemeentegrenzen. Natuurlijk zet de PvdA Voorschoten zich 100% in voor eerlijk werk, goede zorg en toegankelijke voorzieningen voor Voorschotenaren, maar soms kan je daarvoor maar beter samenwerken met je buren.

Werkgelegenheid houdt namelijk niet op bij de gemeentegrens. Sterker nog: de meeste Voorschotenaren werken buiten onze gemeente. En opleidingen die voorbereiden op de arbeidsmarkt hebben we binnen Voorschoten simpelweg niet; we hebben louter basisscholen. Dan zijn we dus wel aangewezen op samenwerking met de gemeentes waar onze inwoners werk vinden en opleidingen volgen.

En wat te denken van bijvoorbeeld de jeugdzorg die de gemeente straks moet uitvoeren? Het is een illusie te denken dat we in Voorschoten alles zelf kunnen regelen–we hebben geeneens een eigen middelbare school; wie denkt er serieus dat we een specifiek Voorschotense psychiatrische instelling voor de jeugd een goed idee is? Ja, dat is een extreem voorbeeld dat gelukkig maar weinig gevallen per jaar betreft, maar je moet het wel goed geregeld hebben. Want die weinige gevallen willen we wel de beste zorg bieden.

De lijst voorbeelden waarbij de gemeente nu al samenwerkt met de regio, met de provincie en ook met de rijksoverheid is lang. Daar komen de komende jaren de zorg, jeugdzorg en werk nog bij. Allemaal zaken waar Voorschoten profiteert van goede samenwerking. Als PvdA Voorschoten zijn wij gewend samen met onze buren de schouders eronder te zetten. Voor u, voor Voorschoten.

Kijkt u ook verder dan de gemeentegrens? Stem dan 19 maart op de PvdA Voorschoten!