7 september 2013

PvdA Voorschoten debat met Mariëtte Hamer

Op zaterdag 14 september bezocht PvdA-prominent en Tweede Kamerlid Mariëtte Hamer Voorschoten, tijdens het Weekend van Voorschoten.

Zij hield een inleiding over de noodzaak de snel oplopende werkloosheid aan te pakken en om daar weer sterk de focus op te leggen. “Mensen maken zich zorgen over bezuinigingen, maar de zorg over werkgelegenheid is minstens zo acuut”.

In de komende jaren zullen gemeenten een grotere rol krijgen in het ondersteunen van mensen richting werk & inkomen. Daarnaast worden gemeenten verantwoordelijk voor jeugdzorg en zorg aan langdurig zieken en ouderen.

Belangrijk in het kader van deze ‘decentralisatie’ van taken is een goede samenwerking tussen gemeenten en sociale partners, zo benadrukte Hamer. Steun van sociale partners is cruciaal voor het doen slagen van beleid, evenals bijvoorbeeld goede samenwerking met het regionale bedrijfsleven.

Hamer hoort in veel gemeenten vergelijkbare zorgen over de taken die op gemeenten afkomen – ‘zullen vrijwilligers bijvoorbeeld vaste krachten in de zorg verdrukken’? De zorgen worden vooral geuit door gemeenteraadsleden, terwijl veel bestuurders de nieuwe taken veel positiever tegemoet zien.

Fractievoorzitter Jan-Paul Middelburg: “De vraag voor mij blijft, in hoeverre is bij de overdracht van taken aan gemeenten sprake van een ‘efficiencyslag’ en in hoeverre is het toch een ordinaire bezuinigingsslag?”. De vertaalslag naar de uitvoering van het beleid is voor gemeenten een grote uitdaging. Lokale politieke keuzen worden belangrijker, maar veel burgers kijken nog steeds naar de landelijke politiek om te vragen hoe de decentralisatie in de praktijk uitgewerkt gaat worden.

Hamer benadrukte dat het uitgangspunt is dat er voordeel behaald moet kunnen worden door het laten samengaan van verschillende regelingen. Hulp moet directer bij mensen terecht komen – met minder bureaucratie daartussen. Het budget zou zo toereikend moeten blijven voor behoud van zorgpersoneel. Ook erkende Hamer dat voor overdracht van sommige taken een bepaalde schaalgrote binnen gemeenten nodig is, zodat niet elke gemeente zelf het wiel uitvindt. Hierover is (ook) op landelijk niveau nog discussie.

Bestuursvoorzitter PvdA Voorschoten Rob Lith: “We moeten voorkomen dat decentralisatie leidt tot afbraak van sociale voorzieningen. De landelijke koers is duidelijk, maar op lokaal niveau is er een kennisgat. We moeten dit overbruggen voor de verkiezingen. Als we het beleid niet uitgelegd krijgen aan de kiezer, dan verliezen mensen het vertrouwen in de politiek. Maar de PvdA zal beter dan andere partijen in staat zijn om de decentralisatie tot een goed einde te brengen.”

Normal

false