Door Henk Overbosch op 22 februari 2014

Wil jij wonen in de Suzukistraat of aan de Daciadreef?

800×600

Normal

false

NL
X-NONE

MicrosoftInternetExplorer4

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}

In de Telegraaf van donderdag 6 februari 2014 stond een artikel over de gemeente Bloemendaal: het vernoemen van een straat in Aerdenhout naar een vrouwelijke verzetsheld heeft tot veel discussie geleid en de gemoederen zijn nog niet bedaard. Hoe pakken we die naamgeving in Voorschoten eigenlijk aan?

De gemeente is een supermarkt van beleid. Ook de gemeente Voorschoten houdt zich met honderden onderwerpen bezig. Het geven van namen aan straten en het vaststellen van huisnummers is – sinds een wet in 1851 – zo’n onderwerp. Meestal levert deze gemeentelijke activiteit weinig warme of koude gevoelens op. Dat gebeurt wel als er iets raars is gebeurd of wanneer de gemeente een onverstandig beleid voert.

Bij straatnaamgeving is het in veel gemeenten beleid om geen straten te vernoemen naar nog levende personen. In Voorschoten gebeurt dat wel en dat is niet verstandig. De gemeenteraad heeft aan het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid gegeven om de straten namen te geven. De raad heeft daar (recent in 2009) geen beperkingen of randvoorwaarden aan gesteld. Hij beschouwde dit onderwerp op dat moment kennelijk als een strikt technische aangelegenheid. Ik stel daar vraagtekens bij. Over elk beleidsterrein moet goed worden nagedacht, ook bij dit ogenschijnlijk onschuldige, technische onderwerp.

We kennen in Voorschoten veel typen van namen. We kennen de Leidseweg, de Veurseweg en de Papelaan, allemaal oude, historisch gegroeide namen. We kennen een muziekbuurt met  de namen van Van Beethoven, Mozart en Debussy ( ooit met een fout straatnaambordje: De Bussylaan). Ook kennen we de Nassauwijk met namen van koningen, koninginnen, prinsen en prinsessen. De vogelwijk levert ook mooie namen op: zwaluw, roerdomp en koperwiek. De Vlietwijk kent namen van beroemde artsen en wetenschappers. In Starrenburg zijn er namen gekozen van verzetshelden, zoals Alexander Adamski en Jan Wagtendonk. In Noord-Hofland hebben we een wijk met zeehelden zoals Willem Barentsz en Tromp.

Bij een nieuwe wijk is het kiezen van een thema al erg  belangrijk en richtinggevend. Kies je voor bloemen, schilders, kasteelheren, dominees en pastoors, namen uit de Islamitische cultuur, historische landgoederen of automerken. In de samenleving kan daar heel verschillend over worden gedacht. Persoonlijk zou ik het niet leuk vinden als ik in de Suzukistraat of aan de Daciadreef zou moeten wonen. Een studie heb ik er niet naar verricht, maar ik heb de indruk dat er in Voorschoten een grotere voorkeur is voor ” laan ” dan voor ” straat “, ook als er niet wordt voldaan aan het vereiste dat een laan breed moet zijn en lang, met bomen aan beide zijden of in de middenberm.

Recent zijn twee nieuwe wijken opgeleverd: de Krimwijk en het Van de Hoevepark.  In de Krimwijk is gekozen voor namen van schrijvers en in de andere wijk voor burgemeesters en wethouders. In de Krimwijk zijn de meeste schrijvers overleden, maar enkelen niet, zoals Tonke Dragt en Carry Slee. In de bestuurderswijk geldt hetzelfde, met als voorbeeld de Burgemeester Verver-Aartsenlaan.

Twee jaar geleden is er een flinke discussie gevoerd over de naamgeving van het Burgemeester Berkhoutpark. Er lag een gemotiveerd verzoek de naam te wijzigen omdat deze burgemeester zich in de oorlog niet goed zou hebben gedragen. Na veel nader onderzoek, discussie en ampele overwegingen heeft de gemeenteraad het college geadviseerd de naam niet te wijzigen.

Over de naam van de laan van de in opspraak geraakte burgemeester Verver-Aartsen is ook rumoer ontstaan. De bewoners hebben twee keer een verzoek ingediend tot naamswijziging. Zij hebben toen ook de fracties in de raad benaderd en de pers geïnformeerd. Het college van b&w heeft uiteindelijk besloten de naam van de straat niet te wijzigen.

Als ik op 19 maart gekozen word in de gemeenteraad ga ik voorstellen in de verordening op te nemen dat het college van b&w alleen straten mag vernoemen naar overleden personen. Ook dat er een volledige onderzoek moet zijn gedaan naar de antecedenten van de te vernoemen vrouw of man. Achter elk “regeltje” schuilt altijd een belang. Hier is het belang dat de kans op onaangename verrassingen zo klein mogelijk moet worden gemaakt.

Henk Overbosch

Ik ben geboren in Zwolle in 1948. De politiek heeft altijd mijn hart gehad. Van student politicologie tot gemeentesecretaris van Voorschoten en Houten. Als inwoner geeft mij dat nu bagage en gedrevenheid om mij actief politiek te blijven inzetten voor ons mooie dorp. Ik ben meer dan 45 jaar lid van de PvdA, actief voorstander

Meer over Henk Overbosch