Campagnevreugde
800×600
Normal
0
21
false
false
false
NL
X-NONE
X-NONE
MicrosoftInternetExplorer4
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;}
In Voorschoten zijn op 19 maart a.s. 19 raadszetels te verdelen. Er doen zeven partijen aan de verkiezingen mee. Op dit moment hebben we nog twee weken te gaan met de verkiezingscampagne. Hoe is deze tot nu toe verlopen ? Wat valt mij op ? Waar zie je overeenkomsten, waar verschillen ?
Allereerst valt mij een aantal positieve overeenkomsten op:
1. Alle politieke partijen hebben een uitvoerig en serieus verkiezingsprogramma opgesteld. Er zitten geen flutprogramma’s bij van één pagina met maximaal tien korte kreten;
2. Alle partijen hebben geïnvesteerd in het opzetten van een website met informatie over programma, partij, kandidaten, specifieke opvattingen, acties en contactmogelijkheden;
3. Alle partijen manifesteren zich op Facebook en Twitter;
4. Alle partijen proberen hun boodschappen over te brengen via berichten voor de schrijvende pers en de diverse digitale media, zij doen mee aan acties van kranten en leveren bijdragen aan de verkiezingskrant die de gemeente samenstelt om de opkomst te bevorderen;
5. Alle partijen zijn actief aan het flyeren in de diverse delen van onze gemeente. Voor alle inwoners is het zichtbaar dat er verkiezingen zijn en dat er wat te kiezen valt;
6. Alle partijen zorgen dat er zoveel mogelijk posters in de gemeente zichtbaar zijn.
De verschillen tussen de partijen zijn echter groot. Dat begint al bij de kandidatenlijsten. Ook het actief betrekken van landelijke politici in de Voorschotense lokale campagne verschilt per partij. De teksten op de folders verschillen niet alleen qua inhoud, maar vooral ook qua toon. De zeven lijsttrekkers verschillen ook, net als de grote verkiezingsbeloften. Ik ga nu diverse krenten uit deze pap halen.
Verfrissend vind ik dat bij de lijsttrekkers de vrouwen in de meerderheid zijn: vier vrouwen en drie mannen. Dat vervolgens bij de VVD de tweede vrouw pas op plaats 10 staat is natuurlijk weer een ander verhaal. Het CDA heeft net als de VVD ook twee vrouwen bij de eerste tien op de lijst. De PvdA daarentegen heeft vier vrouwen bij de eerste tien op de lijst staan, de eerste vrouw op plek twee. GroenLinks en ONS hebben beide ook vier vrouwen bij de eerste tien. De SP is een positieve uitschieter met 7 vrouwen, zij het wel vanaf plaats 3 op de lijst. D66 is een negatieve uitschieter met slechts één vrouw op plek 3 bij de eerste tien. De partij meldt op haar website: ” Members of D66 Voorschoten have chosen their candidates for the municipal elections on March 19 through an internal e-voting procedure “. Ligt het wellicht aan de “e-vote” ?
Er is ook een verschil tussen de partijen bij het naar Voorschoten halen van landelijke politici. D66 meldde trots dat zij een kamerlid hadden “gestrikt” om de officiële aftrap van de campagne in Voorschoten te verrichten. Het CDA heeft rondgewandeld met haar landelijke fractievoorzitter in de Tweede Kamer. De VVD haalt hier een staatssecretaris naar toe en betrekt haar lid van de Tweede Kamer dat in Voorschoten woont nauw bij de campagne. Ook de SP haalt een lid van de Tweede Kamer naar ons dorp. ONS heeft op dit punt niets te kiezen en te halen, want die hebben geen politieke relaties buiten dit dorp. GroenLinks heeft voor zover ik dat kan nagaan geen landelijke politici bij haar campagne betrokken, wel echter haar provinciale fractievoorzitter die in ons dorp woont. De PvdA Voorschoten heeft er bewust voor gekozen om geen landelijke of provinciale kopstukken naar Voorschoten te halen om een rol te spelen bij deze lokale campagne.
Ik heb geen volledig beeld van alle folders en andere uitingen van de partijen. Mij viel op dat de SP een folder van vier bladzijden bij mij in de brievenbus heeft gedaan waarvan een halve pagina is ingeruimd voor een boodschap van de landelijke fractievoorzitter in de Tweede Kamer om lid te worden. De VVD heeft in haar verkiezingskrant wel een foto met onderschrift van het Voorschotense VVD-lid van de Tweede Kamer, maar mij viel op dat een foto van het in Voorschoten wonende VVD-lid van de Eerste Kamer ontbreekt. Of dat te maken heeft met het nadenkende karakter van de Eerste Kamer zullen we wel nooit te horen krijgen. Ook viel mij op dat de VVD officieel ondersteund wordt door het Paardenmarktcomité. Van de PvdA wonen er in Voorschoten geen landelijke en provinciale kopstukken. Wij werken overigens wel samen met andere plaatselijke lijstrekkers van de PvdA en met kamerleden en kiezen voor gezamenlijke acties als die goed op Voorschoten van toepassing zijn. Een goed voorbeeld is het plan voor meer banen en stages voor jongeren.
De lijsttrekkers verschillen ook in andere opzichten. De lijsttrekkers van ONS, PvdA, GL en D66 zijn alle vier fractievoorzitter. De lijsttrekker van CDA zit in de raad. De SP zit niet in de huidige gemeenteraad. De lijstrekker van de VVD zit ook niet in de raad, maar is de enige wethouder in het gezelschap. Die combinatie wethouder-lijsttrekker heeft voor- en nadelen en vraagt om soms om terughoudendheid. Electoraal profiteert elke partij van zo’n mooie combinatie. Dat is onderdeel van de politiek. Het is voor de inwoners en de kiezers echter niet altijd makkelijk beide rollen voor 100 % te scheiden. De VVD lijkt dat geen probleem te vinden. De partij heeft een stijl van schrijven die afbreuk doet aan het feit dat een wethouder werkt voor de hele raad en deel uitmaakt van een college. De indruk wordt gewekt dat de VVD en de lijsttrekker almachtig zijn: “De VVD heeft vier prachtige scholen gebouwd ” lezen wij. Alsof die scholen betaald zijn door de VVD. De voorbereidingen vonden plaats in de vorige raadsperiode en de plannen werden vervolgens door alle partijen gesteund. Vergelijkbaar is de reconstructie van de Dobbewijk, waarvoor de gemeente 3,2 miljoen euro ter beschikking heeft gesteld. In de maanden januari en februari 2014 heeft de gemeente 73 persberichten uitgebracht, waarvan 24 gericht op het college/wethouder. Het college bestuurt door in verkiezingstijd en zo hoort het ook. Ik zie veel persberichten in de trant van “Wethouder Adema blij verrast door burgerinitiatieven”. Geen misverstand: dit plezier in het werk gun ik haar van harte, want zij werkt hard als wethouder. Wie geïnteresseerd is kan ik verwijzen naar www.voorschoten.nl bij Actueel en Nieuws.
Grote verschillen zijn er ook bij de verkiezingsbeloften en de toon. De SP belooft o.a. de plannen Deltaplein terug te zullen draaien. De gemeente heeft vele juridische kontrakten gesloten. Terugdraaien kan alleen ten koste van vele euro’s schadevergoeding, misschien zelfs wel bedragen met zes nullen. Het CDA schrijft in haar zeven speerpunten die op straat worden uitgedeeld vier keer kort door de bocht dat zaken alleen tot stand zijn gekomen “dankzij het CDA”. Op die manier ondergraaft het CDA haar eigen verkiezingsleus, waarin het begrip “samen” centraal staat. De bibliotheek, buslijn 45, de cirkelbus en bezuinigingen ambtelijke organisatie worden mede gedragen door andere partijen. Ik zou ook nog in kunnen gaan op leuke discussies en voorvallen op facebook en twitter, maar daar zie ik op dit moment maar van af.
Samenvattend: in Voorschoten is de lokale democratie goed zichtbaar. Dat vind ik heel positief. De inwoners kiezen straks een gemeenteraad die vier jaar lang namens hen belangrijke keuzen maakt, wethouders kiest, vele miljoenen euro’s verdeelt en honderden besluiten neemt. Ik hoop op een zo groot mogelijke opkomst bij de verkiezingen en daarmee op een gemeenteraad die goed gedragen wordt door de samenleving. Verder hoop ik dat deze gemeenteraad in staat zal zijn op een gezaghebbende manier om te gaan met het geschonken vertrouwen. Dat partijen van mening verschillen over wat er gedaan moet worden, over de wijze waarop en over het tempo waarin is logisch. Dat is de essentie van politiek. Ik zal proberen er toe bij te dragen dat het college en de raad bij elk besluit zo goed mogelijk beargumenteren en communiceren waarom een bepaalde moeilijke keuze is gemaakt. Je hoeft het niet altijd eens te zijn met deze keuze, maar je moet wel de achtergronden goed kunnen volgen.