Door op 19 februari 2014

Alle scholen gezond in 2015

De PvdA Voorschoten wil, samen met PvdA-afdelingen in heel Nederland, dat alle scholen in 2015 gezond zijn. Gezonde scholen zijn rookvrij, verkopen geen gefrituurde snacks of energy drinks en hebben aandacht voor sport en bewegen.

Steeds meer Nederlandse kinderen hebben immers overgewicht, inmiddels is zelfs 13 procent van de kinderen te zwaar. Scholen, sportverenigingen en gemeenten moeten hun handen ineen slaan om kinderen uit te dagen meer te gaan sporten en gezond te eten.  In Voorschoten gebeurt er gelukkig al veel op dit gebied, maar er kan nog meer om gezondheidsklachten nu en op latere leeftijd te voorkomen. Hoewel we in Voorschoten zelf alleen basisscholen hebben en geen scholen voor middelbaar onderwijs, wil de PvdA Voorschoten dat de gemeente de verantwoordelijkheid neemt om in contacten met de omliggende gemeenten waar veel Voorschotense tieners naar school gaan, ook aan te dringen op een gezonde omgeving voor leerlingen.

Het plan is grotendeels gebaseerd op “Jong geleerd, oud gedaan” en op “Goed voorbeeld, doet goed volgen”. Daarom roken leraren en leerlingen die ouder zijn dan 18 jaar niet op school en op het schoolplein. Ook worden speciale themadagen georganiseerd met topsporters, die kinderen kunnen inspireren door te laten zien hoe leuk het is om gezond en sportief te leven. Tot slot is ook een gezonde leeromgeving van groot belang. Scholen met onvoldoende ventilatie en frisse lucht moeten daarom worden gemoderniseerd.

PvdA_Actieplan Gezonde Scholen 2014